Ansiktsmask!

Skrivet 2011-02-20 @ 12:59:35

God dag kära läsare!

Idag på morgonkvisten provade jag en ansiktsmask. Jag är otroligt nöjd med resultatet så jag hade tänkt berätta lite vad jag gjorde.

Det är väldigt väldigt enkelt.

Du Behöver:

1 äggvita
2 msk Honung
2 msk Citronsaft
och/eller
2 msk Apelsinsaft

du kan välja om du vill använda citronsaft, apelsinsaft eller både och. Citronsaft bleker ärr, hjälper mot finnar, minskar rynkor och kontrollerar fet hy.
Apelsinsaft innehåller mängder av c-vitamin vilket frächar upp huden och ger den lyster. Passar för dig med trött, grå och sliten hy. I detta fallet använde jag 1 msk av varje.

Honungen är ett antibakteriellt medel som dödar bakterier i huden och alltså motverkar täppta porer, och finnar. Det är även återfuktande och balanserande för blandhy.

Äggvita verkar samandragande och är bra ifall du har rynkor. Även bra för fet hy. 

Obs! Har du torr hy så kan du använda äggula istället för äggvita! Gulan är riktigt bra för torr hy och är väldigt närande. innehåller svavel och lecitin.

Detta blir en ganska stor mängd som kommer räcka till ca 3 användningar så det jag gjorde var att jag tog en gammal Åhlens travel size flaska och fyllde den med det som blev över. Det kommer jag spara i kylskåpet till nästa vecka.




För att applicera använde jag en Fan Brush som egentligen är till för tavlor. De fan brushes som är till för smink brukar vara lite tjockare och fluffigare. Samt gjorda av naturhår vilket inte funkar så bra för detta...Jag köpte 3 st i olika storlekar på systrarna grene för 19 kr. Den största fungerar FANTASTISKT för detta. Jag kan inte beskriva hur skönt det var att slippa kladda med händer. Det var jätte lätt att få det på precis de ställena man ville ha masken.

jag är säker på att liknande borstar finns i konstaffärer, eller i hobby butiker.



XoXo
Julia


Kommentarer
Postat av: Lina

jätte bra tips!

Jag har en liknande borste fast till smink... Men kan man inte använda en foundation borste till att applicera masken me? :)

2011-04-20 @ 12:57:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback