5 användningsområden för Olivolja!

Skrivet 2011-05-27 @ 20:03:34
Hej Hopp!
Jag vet att de flesta av er använder olivolja i matlagning. Det kanske även är några få av er som använder det för olika skönhetsområden men jag hade idag tänkt tipsa om 5 saker som du kan använda olivolja till inom skönhet!
1. Hårinpackning

Håret mår sjukt bra av olivolja, punk slut. Jag brukar använda det som bas för att sedan fixa till det lite med olika ingredienser som jag vet passar mina behov. Tex brukar jag använda mig av citron för att det ger en blonderande effekt. Yoghurt, honung och apelsin är även några andra favoriter. Du kan såklart använda olivoljan ensam om du vill!
Gör såhär:
Blanda ihop din hårmask i en stor skål. Jag brukar använda masken i duschen så att jag får bort all olja med schampoo efteråt. Applicera i hela håret från roten till topparna och massera i hårbottnen. Låt verka i ca 10 - 15 minuter. Tips: För ännu mer effekt kan du vira in håret i plastfolie eller sätta en plastpåse på huvudet.



2. Ansiktsmask.

Såklart att du kan använda olivolja i ansiktsmasker! Jag rekommenderar det dock bara om du har torr hy eftersom att fet hy oftast inte behöver mer fett. Olivolja brukar vara en mirakelprodukt för rynkor och mer "mogen" hy. Massera bara in olivoljan i hela ditt ansikte och håll på i typ 10 minuter med samma masserande rörelser. Än en gång kan du använda olika produkter för att få ett förbättrat resultat.

Några exempel är:

Honung
Citron
Jordgubbar
Gurksaft
Mjölk
Tistelolja och andra eteriska oljor.

3. Peeling

Gör din egen kroppskrubb på ett galet enkelt sätt! Blanda 1/2 dl havssalt med 1/2 dl olja. Massera över hela kroppen men fokusera främst på knän och armbågar eftersom att det är där som död hud brukar samlas.

Om du vill ha en ansiktspeeling så byt ut saltet mot socker som har en mildare effekt!




4. Nagelvård!

Underskatta aldrig kraften av att ge dina naglar en ordentlig massage. Det ökar cirkulationen och påskyndar naglarnas växt. Dessutom återfukar olivoljan vilket gör att nalgarna inte skivar sig lika lätt utan håller sig starkare längre!
Häll lite olja på händerna och massera dina naglar så pass länge som du orkar!
Hoppas att ni provar några av dessa tips!
XoXo
Julia

Kommentarer
Postat av: Selma x3

Var gjorde du av din bloggsvars ruta? :3

2011-05-28 @ 09:32:28
URL: http://semlansbilder.blogg.se/
Postat av: johanna

Jätte bra tips! :D

2011-05-28 @ 22:11:10
URL: http://johannagrahnqvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback